Rusia a naționalizat o fabrică importantă care a aparținut Renault și intenționează să o folosească pentru a reînvia celebra mașină Moskvitch din epoca sovietică.
Acesta este primul transfer major de active private în mâinile statului, după ce oficialii ruși au amenințat că vor naționaliza întreprinderile occidentale care încetează operațiunile din cauza invaziei Moscovei în Ucraina.
„Am decis să reluăm producția sub marca istorică Moskvitch. Vom deschide o nouă pagină în istoria lui Moskvitch în 2022”, a anunțat primarul Moscovei, Serghei Sobianin.
Acesta spune că va păstra „majoritatea” angajaților și subcontractanții fabricii Renault.
Un brand sovietic emblematic, mașinile Moskvitch au fost omniprezente pe străzile Uniunii Sovietice de zeci de ani. Însă, în 2006, a intrat în faliment, la 75 de ani după lansarea primului său model și la cinci ani după producerea ultimului vehicul.
„Astăzi, am luat o decizie dificilă, dar necesară și facem o alegere responsabilă față de cei 45.000 de angajați ai noștri din Rusia”, a declarat CEO-ul Luca de Meo.
Renault a început producția de mașini în Rusia, ca parte a unui joint venture cu orașul Moscova, în 2005.
Renault, care a avut cea mai mare expunere pe piața rusă dintre producătorii de automobile occidentali, și-a suspendat operațiunile la fabrica sa din Moscova în martie 2022, din cauza invaziei Rusiei în Ucraina.
Compania franceză a evaluat, de asemenea, opțiunile privind pachetul majoritar de acțiuni din principalul producător de automobile din Rusia, Avtovaz.
Ministerul Rusiei Industriei și Comerțului a declarat că participația de 68% deținută de Renault în Avtovaz se va transfera institutului de automobile NAMI al ministerului, care a participat la crearea unei flote de vehicule prezidențiale.
Renault va avea opțiunea de a-și răscumpăra participația la Avtovaz, care va deservi vehiculele Renault în Rusia, în următorii șase ani. Nu a indicat dacă există aceeași opțiune pentru uzina naționalizată a Renault din Moscova.
Uzina de automobile din Moscova, fondată în 1930, a început să asambleze celebrele modele Moskvitch în 1947, la finele anilor 1980 devenind unul dintre cei mai mari producători auto sovietici, cu o producţie de 4 milioane de maşini.